All in a days life... Thanks for reading :)

Google

12 March 2006

Naik kereta ke Melaka

Assalamualaikom WBT dan Salam Sejahtera kepada semua :)

As some of you might know, I've got another site dedicated to my daughter... http://nadiah-farhanah.blogspot.com :) But after a while, maintaining two separate blogs macam susah la pulak. Dah le aku ni pon malas macam cipan... So, I think if I got anything about my daughter, or even my family that I think I wanna blog about... I'll put it here also lah! At troxion.blogspot.com :D Hehehehe.

Okes.. Anyway. Mari kita mulakan cerita. Actually, dah lama dah aku nak masukkan entry ni. Tapi dok tangguh tangguh tangguh... nanti berkulat pulak gambar2 digital ni dalam komputer aku :)
(Fakta: Ini meruapakan satu tuduhan palsu. Gambar digital mana buleh berkulat...)

Anywayz....

Hari tu (bulan 2... kot?), my beautiful wife, Puan Nor Shazwan Mohamed (Wan)... ajak la aku dan anak kami, si Chepot (bak kata Mak Cik Ija dia) a.k.a. Nadiah Farhanah binti Alfian pergi jenjalannn... (masih berdengung dan terawang-awangan lagi aku bila tengok ada orang berbinti-kan nama aku. kekekekeke).

So, aku pon setujuuu. Malas nak pikir punya pasai, aku suruh la Puan Wan fikirkan mana nak pergi. Last last sekali, selepas 42.97 jam mencari2 tempat melalui brochure2, pendapat2 rakan, dan juga dari Internet bin Abdul Karim... akhirnya we settled for Melaka... oh Bandaraya Bersejarah :) ... Tapi kitorang takde la nak pergi tempat2 sejarah dia... sebab dari kecik dulu dah banyak kali pergi. And no offence to you history-buffs out there... tempat2 bersejarah ni basically dok macam tu je la dari awal sampai la ke akhirat nanti (insya-Allaaaahhh) :) So, dah pi sekali pon takpe la kot :)

Okes... memula, seperti biasa, masa drive dipenuhi dengan cabaran. Bukan cabaran apa... cabaran si Farhanah nak join sekali utk contribute tenaga utk sampai ke destinasi. Mula2, biasa la, nampak baikkk je budak ni.

(buleh klik gambar2 ni to enlarge)



Namun, selepas beberapa ketika, Farhanah starts to get bored, dan terus melepaskan diri daripada genggaman mama dia... dan.... jeng jeng jeng...

"Aku ada niat nakal di hati. Kueh kueh kueh...."




Aramakkkk... dia nak pi depan la pulak budak niiii.



Oleh kerana tidak kesian, dan juga utk melatih Farhanah uk Dear Factor pada suatu hari nanti, aku pon kasik la dia bawak kereta kejap. Dari Nilai sampai Ayer Keroh jugak la dia drive! Boleh la aku tidorrrrrrr... kalau tak manjang ABAH jo yang drive!!!! MANA ACI INI SEMUA! Dah la Mesia panas tengah2 hari. Ngantuk ooo bawak keter. Anywayz... :) Ini gambo dia....




Namun, selepas Farhanah berjaya mendapat 3 speeding tickets, aku pon tak kasik dia bawak keter dah.

"MAK NYEEE!!! PERANGKAP BUDAK INI!!!!!"

Aku pon tak leh tengok muka Farhanah... sebab kalau dia buat muka sposen dia (macam dalam gambo ni), nanti aku lembut hati dan kasik dia bawak keter balik..... :P


Farhanah kena ikat, sebab nak drive jugak.



Lepas tu, pujuk camne pon, tak jalan jugak. Dah poyo dah budak ni. Kesiann dia. Takpa maknye, keep up the good work :)



Tak lama lepas tu... kitorang pun berhenti di R & R Ayer Keroh. Sebab Farhanah suka berenti kat R & R, aku pon decide maybe tempat ni boleh kasi budak ni heppy2 balik. Hehehehehe.

R & R ni yang ada restoren Jejantas tu :) Melihat keaadan environment yg ama baru lagi moden, Farhanah terus lupa diri, dan dah tak ingat dia kena ikat tadi. Hehehehehe. Tektik berjaya.


(tapi tempias2 muka tensen tetap ada.. jap lagi ilang la tu)

Lepas dah habis kasik dia minum susu, dan lepas mak dan bapak dia kongsi makan nasik lemak sebungkus (diet konon....), kami pun bergerak semula ke destinasi... Melaka... here we come. Budget2 nak pi A'famosa Resort. Nak pi jenjalan sana :) Sebelum sampai, aku pon cerita la sket2 kat Farhanah. Tapi apa kan daya... dia mana la faham BM sangat setakat ni... Bahasa yang dia tau hanyalah Baby 101 :)

Lantas, aku menukar tektik, dan buat lawak Phantom Zone. Phantom Zone ni merupakan tempat di mana penjenayah2 planet Krypton (planet Superman) ditempatkan. Sebelum sampai ke sana, dia orang akan dimasukkan ke dalam satu kurungan kaca. Aku pon simulate la kurungan ni, dengan menggunakan rear-view mirror Hinda Civic ku :)



Ini telah membuatkan Farhanah gumbira. Kerana lawak bodoh ayah andanya dirasakan amat2 lucu, dan ini juga telah memperbetulkan mood budak ni, yang tadinya murung lagi berduka cita.

Lepas tu, ini lah dia muka2 ceria Nadiah Farhanah binti Alfian.... :)





Lepas tu, Alhamdulillah lagi Masya-Allah, the trip went on smoothly. First stop kitorang kat Melaka, was the Butterfly farm :) Sad to say tapi... butterfly tak banyak sangat. Maybe sebab panas sangat kott???

Anywayz... ni dia beberapa gambo kat sana :)


Baru sampai


Sampai-sampai je, monyet dah buat aksi lucah daaahhhhhh


Flora Jack and de Bean Stalk


Gambar Puan Wan tangkap - Takde effect applied... natural amatur pic :)


Lagi gambar Puan Wan tangkap. Effect En ALpyan tapi... main tipu kat Photoshop. Kekeke


Flora Apa Ntah - Alpyan


Pokok dan Pelancong-pelancong


Abandoned Butterfly House


Lepas tu seperti biasa, kami jenjalan. Like I said before... nama je taman rama rama. But it quite difficult to get a clear view of beautiful, exotic butterflies. Yang terbang2 pon nampak ordinary je.... Hmmmm... Mmg tempat ni utk ordinary butterflies kot? ... Anywayz...

Among other animals that we saw were:




Burung bodo ni. Bila orang nak amik gambar je, dia tukar pose.



Buaya (alligator) America. Mandrom je dia orang. Kesian kena kurung :(


Saja letak gambar dekat-dekat. Otter tido, Farhanah pon tido :)




Ular... tak berbisa kot? Sebab aku tangkap gambar ni habis close range dah ni.

Kami jalan-jalan lagi. Ni pulak gambar2 orang, iaitu kami la :)


Dukung Farhanah


Farhanah, Maknye dan kolam ikan KAP!!!


AKHIRNYA!!! RAMA-RAMA!!! Tu pon malu malu la pulak dia. Hehehehehe.

Sebelum balik, bapak nye teringin nak tangkap gambar dengan binatang. Dulu dah pernah tengkap sekali dah, tapi gambar tu gagal dicuci, sebab pakai kamera analog... lepas tu pulak ada budak pi main2 kamera, langsung terEXPOSE filem...

Jadi ini merupakan attempt kedua... tapi melibatkan risiko tinggi, sebab anak ada sebelah. :P




Amik gambar ngan Ular Sawa :)

Masa ambik gambar ni pon, Farhanah dah flat. Sebelum dia padam... inilah muka dia yang terakhir :)


Okes. Basically tu je la cerita utk entry kali ini :)

Nanti ada susulan... iaitu trip ke PD :) Tapi ada jugak a few yang ke Melaka dulu :)

Okes... TQ for reading :)


10 Comments:

  • Pian..lainkali pakai la photobucket.com...kat rumah langsung takleh nampak imej2 ko ni..kat fak la..ada yg nampak ada yg tak.

    By Blogger Nabil, at Mon Mar 13, 07:49:00 AM  

  • okes. aku akan amik nasihat kau :) Photobucket.com

    tq mat nabil

    By Blogger Ahmad Javanese, at Mon Mar 13, 01:44:00 PM  

  • Dia macam mana ek Bil? Kata la 10 orang nengok aku nye blog ni, dia akan kira setiap 10 orang tu as meningkat aku nye data transfer from geocities ke? macam tu ka?

    By Blogger Ahmad Javanese, at Mon Mar 13, 01:47:00 PM  

  • comel nyer nadiah... so cute. can't wait to see her.

    By Blogger princessren, at Mon Mar 13, 04:29:00 PM  

  • dari photobucket ko boleh upload gambar dalam fotopages...

    makin comel farhanah ni, besar sungguh dia...

    blog dia ko tak miantain lagi dah ke? kalo tak aku nak padam link dia...

    ko bvagi dia bawak kereta, dulu aku buat ngan faiq masa kat bangi, bising gila mak... jangan dia tau udahle...

    By Blogger Izhal, at Wed Mar 15, 12:58:00 PM  

  • encik alpyan..rugi sey ko datang melaka tuh hari aku tak dapek jumpe ko..anyway..gile comel anak ko...nanti leh ajar anak ko race keta lak ek?heheheheh...

    By Anonymous Anonymous, at Wed Mar 15, 02:29:00 PM  

  • tu bawak keter main2 je
    tak gerak pon masa tu
    dok parkg kat petrons :)

    Abg Iz: blog si farhanah skang ni tak aktif :) Sebab malas nak update 2 blog sekali. kalau abang nak padam link dia pon ok la gaks. tapi kalau nak biar pon akpe... sebab gambar2 yang ada kat situ, takde kat sini :) Nanti kalau dah rajin balik buleh la soh mak dia updatekan pulak :)

    Arin: Aiseyy.. sorry la Arin. Masa tu schedule aku pack la gaks. Nak kena abiskan lawat beberapa tempat plus ada urusan2 family. Lain kali aku pasti akan serbu rumah kau insya-Allah :) Sebab aku nanti nak soh ko lanja aku makan ikan bakar kat... kat... Umbai ek?

    Nanti lepas ni nak pos gambar ikan bakar plak :) hehehehe

    By Blogger Ahmad Javanese, at Thu Mar 16, 11:08:00 AM  

  • parhanah cam muncung jer all the time... sian dia!! bapak dia ngok ngek

    By Blogger Ija, at Fri Mar 17, 12:40:00 AM  

  • updatelah blog tu... biar usang je kang bunian update

    By Blogger Izhal, at Sat Mar 18, 08:13:00 PM  

  • ko tau mak sedih sangat ko nak bawak farhanah ni pi australia... dah pikir nak mati semua cukup dah... hahaha...

    blog farhanah tu aku biarkan jelah link dia... kirim salam kat wan...

    By Blogger Izhal, at Tue Mar 21, 12:22:00 PM  

Post a Comment

<< Home